Waarom een goed kantoor klimaat hebben essentieel is

Een goed kantoor klimaat zorgt voor vele voordelen voor zowel de werknemer als werkgever. Bij een goed kantoor klimaat gaat het erom dat er een klimaatsysteem bedacht wordt waar werknemers goed in kunnen functioneren. Uiteindelijk zou dit moeten leiden tot een hogere productiviteit, minder stress en het verlagen van het ziekteverzuim. Echter is het ontwerpen van een goed kantoor klimaat niet eenvoudig. Er zijn vele verschillende factoren die erbij komen kijken. Maar wanneer het goed gedaan wordt, dan kunnen de voordelen die eruit vloeien de investering meer dan waard maken.

Betere productiviteit door schone lucht

Allereerst betekent een goed kantoor klimaat dat er voldoende zuurstof op kantoor komt. Een goede zuurstoftoevoer is een essentieel onderdeel voor een verhoogde productiviteit. Het is daarom belangrijk dat je zorgt voor een effectieve distributie van schone lucht. Deze moet in elke ruimte worden afgegeven zodat er een optimaal effect ontstaat. Deze lucht wordt van buitenaf naar binnen gezogen en gefilterd. Daarnaast is het mogelijk om deze lucht vooraf te verwarmen. Op deze manier ontstaan er geen ongewenste toch stromen door het kantoor. De werknemers zullen met de schone en warme lucht productiever zijn dan daarvoor. Dit kan leiden tot meer omzet voor de werkgever.

Temperatuur

We hebben het er al over gehad dat buitenlucht verwarmt kan worden. Want ook de temperatuur is van groot belang voor een goed kantoor klimaat. Het is belangrijk om te zorgen voor een consistente temperatuur in de verschillende ruimtes op kantoor. Denk er echter wel om dat de behoeftes per ruimte kunnen verschillen. In een ideale werkomgeving wil je op diverse plekken een aparte temperatuur kunnen geven. De reden hiervoor is dat een baliemedewerker die dicht bij de deur zit last kan hebben van tocht. Aan de andere kant kan een drukke vergaderzaal ervoor zorgen dat de lucht al word opgewarmd. Elke ruimte heeft daarom een andere temperatuur nodig.